SvijetDaleki istok“Dva zasjedanja” i premijerove poruke

“Dva zasjedanja” i premijerove poruke

To su zasjedanja Svekineskog narodnog kongresa (NPC) i Kineske narodne političke savjetodavne konferencije (CPPCC). Koliko su povezani najbolje govori činjenica da Kinezi za dva zasjedanja imaju zajedničku riječ – Lianghui.

NPC je najviše zakonodavno tijelo u Kini i sa 2,987 zastupnika najveći parlament na svijetu. Ovo je 12. saziv Kongresa koji ima petogodišnji mandat tokom kojih djeluje po sesijama. Prošle sedmice, 5. marta počela je Peta sesija 12. Svekineskog narodnog kongresa NR Kine. Kongres tradicionalno traje 10 do 15 dana. Gotovo paralelno, u Pekingu je počela sa radom i CPPCC, konsultativna konferencija koja, pored predstavnika Komunističke partije Kine i drugih partija, okuplja osobe iz različitih sfera društva, od akademije, preko strukovnih i drugih organizacija, pa do etničkih grupa.

Ova konsultativna konferencija ima svoje istaknuto mjesto u modernoj historiji Kine ali i aktuelnu vrijednost. Peta sesija 12. Nacionalnog komiteta CPPCC-a počela je dan prije Kongresa, u subotu, 4. marta.

Na godišnjem sastanku Kongresa jedan od najznačajnijih događaja je izvještaj o radu Vlade odnosno Državnog vijeća koje podnosi premijer. Tu funkciju od 2013. obavlja Li Keqiang. Upućeni u modernu kinesku političku filozofiju i praksu znaju da premijerovi izvještaji predstavljaju iscrpan pregled urađenog u prethodnoj godini, osvrt na prioritete te oblasti koje su ostale u zapećku ili neriješene, te projekcije rada u godini koja je pred Kinom, sve u skladu sa projekcijom konstrukcije društva u skladu sa zamislima „socijalizma sa kineskim karakteristikama“, a u skladu sa idejom o ispunjenju „kineskog sna“, koji predviđa da će na stotu godišnjicu od osnutka NR Kine, 2049, svi žitelji Kine živjeti u bogatstvu.

Premijer NR Kine je rekao kako je prošla godina bila puna izazova, problema, rizika i opasnost, kako u domovini tako i u cijelom svijetu, no ipak je postignut napredak u brojnim oblastima. Bruto društveni proizvod (BDP) dosegao je vrijednost od 74.4 triliona yuana (blizu 11 triliona dolara), što je rast od 6.7 % i doprinos od 30 % u globalnom rastu. U Kini je kreirano novih 13.14 miliona poslova u urbanim područjima, gdje je zabilježen i rekordno nizak nivo nezaposlenosti od svega 4.02 %.

kina-2

Značajan dio izvještaja premijer Li Keqiang je posvetio ekonomskim reformama i pokazateljima, te ćemo se i mi ovom prilikom pozabaviti time. Kina je nastavila u pravcu reforme dijela ekonomske ponude koja podrazumijeva fokusiranje na kvalitetne i visokosofisticirane proizvode mnogo više nego na proizvode široke potrošnje. Poduzete su mjere kako bi se nastavio proces otvaranja. Inicijativa „Jedan pojas, jedan put“ je značajno konkretizirana. Pokrenuti su brojni projekti i ostvarena saradnja na industrijskim kapacitetima sa drugim zemljama. Napravljeni su veliki koraci u pravcu prilagođavanja ekonomske strukture.

Kineski premijer je naglasio da je potrošnja u 2016. bila osnovni pokretač ekonomskog rasta. Vrijednost sektora usluga je prošle godine dosegao 51,6 % BDP-a. Novi motori rasta daju snagu. Brojna su postignuća u nauci i tehnologiji a strategija koja je okrenuta inovativnim rješenjima dovela je do 15,000 novih kompanija registriranih na dnevnoj bazi, ukupno 45,000 različitih kompanija dnevno!

Kada je u pitanju infrastruktura, NR Kina je u 2016. izgradila 1,900 kilometara brze pruge, 6,700 ekspresne, dok je 290,000 kilometara ruralnih puteva izgrađeno ili popravljeno. Oko 340 miliona Kineza mogu koristiti 4G mrežu. Sve urađeno je dovelo do značajnog poboljšanja uvjeta života za za 12.4 miliona ljudi. Kako bi uspjeli ostvariti prvi od „Dva stoljetna cilja“, a taj je da do 2020. godine svi građani Kine žive u umjerenom bogatstvu, vlasti NR Kine moraju svake godine iz uslova siromaštva izvući 10 miliona ljudi. Prošle godine je ostvaren prebačaj. Dodatno, šest miliona kuća u urbanim predgrađima i 3.8 miliona devastiranih kuća u ruralnim područjima je obnovljeno. Kina je uspješno organizirala i Summit G20 u Hangzhou i zauzela bitno mjesto i aktivno u kreiranju svjetske ekonomije.

Premijer Li Keqiang smatra da, uzimajući u obzir sve faktore, nije lako bilo zadržati stabilne ekonomske pokazatelje. „A ipak smo uspjeli, čak i napravili pomake na mnogim frontovima. To još jednom pokazuje da Kinezi imaju hrabrosti, domišljatosti i sposobnosti da se prebrode svi problemi i nevolje. To također pokazuje da kineska ekonomija posjeduje potencijal, elastičnost i snagu, tako da možemo biti sigurni da su bolji dani za kineski razvoj ispred nas“, rekao je premijer NR Kine.

Koji su to reformski potezi iz domena ekonomije koju je Državno vijeće NR Kine poduzelo? Nabrojimo samo neke. Vlasti su nastavile da se bore sa regulacijama na makro planu, sve u funkciji stabilnog rasta. Uvedena je nova, proaktivna fiskalna politika. Nekadašnje takse na biznis zamijenjene  su u svim sektorima novim porezom na dodanu vrijednost, te je na taj način sa privrede skinuto oporezivanje u vrijednosti 570 milijardi yuana (oko 75 milijardi eura odnosno 150 milijardi KM). Raspodjela PDV-a između centralne vlasti i lokalnih jedinica napravljena je tako da resursi za niže nivoe ostanu nepromijenjeni, tačnije bez smanjenja. Dalje, reforme su vođene i u smjeru poboljšanja potrošnje. Urađeni su dalji koraci u politikama kako bi se ohrabrile privatne investicije. RMB, koji je prošle godine postao dio korpe Međunarodnog monetarnog fonda, imao je stabilan kurs. Tržište nekretnina je također dodatno stabilizirano kroz regulaciju zasnovanu na kategorijama.

kina-3

Vlada na čelu sa Li Keqiangom se fokusirala na pet prioritetnih zadataka koji će donijeti stabilizaciju ekonomskog sektora: Rezanje suvišne proizvodnje, smanjivanje viška zaliha, deleveraging (individualni pokušaj kompanije smanjivanja ukupne financijske moći najčešće kroz isplatu dugovanja a kako bi se smanjio rizik poslovanja), smanjenje troškova, te snaženje slabih područja, a sve sa ciljem poboljšanja strane ponude. Poseban prioritet bio je smanjenje viška proizvodnje u sektoru čelika i uglja, koji su smanjeni za 65 odnosno 290 kubnih metara u konačnici.

Kako bi se nastavilo sa dubinskim reformama i otvaranjem, učinjeni su napori kako bi se osnažio razvoj, a za to su bile neophodne dalje znakovite i suštinske reforme. To se prije svega odnosi na relaciju vlasti i tržišta. Vlasti su nastavile sa naporom da preoblikuju administraciju, poprave regulativu i osiguraju bolje usluge građanima. U tom smislu za jednu trećinu je smanjen broj potrebnih dokumenata koje su prethodno tražili državni ili lokalni organi. Konkretno, premijer Li Keqiang i njegov tim ukinuli su 165 prethodno nesređenih dokumenata i formulara koje su građani ili administracija trebali ispuniti. Dalje, 192 različite stavke koje traži vlada su pregledane i standardizirane kao i 220 dozvola i akreditacija za profesionalnu kvalifikaciju. Sve navedeno je samo dio procesa koji za krajnju posljedicu ima reformu poslovnog sektora.

Pored reformi, Kina je nastavila otvaranje ka svijetu, i to kada iz nekih drugih država dolaze signali i zahtjevi za povratak državnom protekcionizmu. Kina se iznimno snažno pozicionirala u različitim međunarodnim organizacijama i institucijama, od G20, preko MMF-a pa do onih institucija koje je sama osnovala, poput Azijske investiciono infrastrukturne banke (AIIB). Inicijativa „Jedan pojas, jedan put“ dobila je novi zamah. I sve to uz rigorozno primjenjene zelene politike očuvanja životne sredine koja je u prethodnim decenijama ipak bila zanemarivana.

Ovo su samo neki od brojnih reformskih i strukturalnih poduhvata koje vlasti najmnogoljudnije zemlje na svijetu čine kako bi život učinile ljepšim i boljim. Planovi za 2017. koje je premijer Li Keqiang iznio ambiciozni su ali ne i neostvarivi. Rezultati su vidljivi, i otud tolika vjera u razvoj. Posvećenost s kojom se hvataju u koštac reformama, kao i nulta tolerancija spram korupcije, primjeri su snage kineskog duha koji se mogu primijeniti na mnoge države, uključujući i BiH.

vijesti.ba/visoko.ba


Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti naš portal kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.

Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.

NAJNOVIJE