PreporukaIntervjuLet3: "Onda smo htjeli promijeniti socijalizam, a danas kapitalizam"

Let3: “Onda smo htjeli promijeniti socijalizam, a danas kapitalizam”

Uskoro u zagrebačkom Vintageu kreće glazbeni program ‘Sviraj Stare‘ koji će ugostiti najveća imena glazbene balkanske scene.

Program je zamišljen tako da se održava svaka dva mjeseca, dok će bendovi koji nastupaju striktno svirati isključivo svoja prva izdanja, odnosno albume s početka karijere.

Bend koji otvara program je Let3. Nastupaju 23. rujna, a svirat će prva dva studijska albuma “Two Dogs Fuckin'” iz 1989. i “El Desperado” iz 1991.

Nakon posljednjeg, ‘aktualnijeg’ intevjua s Let3, sada smo napravili i jedan koji je u skladu s koncertom u Vintageu. Da sve bude u tom ‘oldskul’ tonu, prenosimo vam naš razgovor s Damirom Martinovićem Mrletom, koji se tiče isključivo stare faze benda.

Uz zanimljive odgovore Mrleta, također smo dobili i odgovor Zorana Prodanovića Prlje kojim je za uvodni dio intervjua približio cijeli tijek formiranja benda.

Kako je izgledao taj period od raspada Termita pa sve do Let3?
Prlja: Poslije raspada Termita, negdje 1983., Mrle je pokrenuo Strukturne ptice, neformalni projekt koji je oko sebe okupljao umjetnike iz svih rodova umjetnosti i periodično upriličavao multi medijalne ‘performance’ ili bolje rečeno zbivanja. U jednom trenutku sam i ja bio dio jednog takvog projekta kao i Mladen Vičić Ritchie, nekadašnji gitarist Parafa i Berislav Dumenčić Kiko, nekadašnji bubnjar Termita. Tih godina je riječku scenu obilježavalo to da su svi bendovi i općenito scena jako puno vremena provodili zajedno. Dijelile su se prostorije, zajedno se tulumarilo i rado se ulazilo u mnoge ad hoc hibridne projekte više članova iz različitih bendova. Nazvao bih to fazom ‘pozitivnog promiskuiteta’.

Jednog jutra poslije neprospavane noći na tulumu kod cura iz Cacadou Looka smo Kiko, Ritchie, Mrle i ja odlučili se zaletiti do njihove prostorije koja se nalazila u blizini i malo za svoj gušt zasvirati. Došli smo u prostoriju, počeli improvizirati i u jednom trenutku je Mrle izvadio neke svoje tekstove, koje sam ja uzeo i počeo ih upjevavati. Tog jutra su nastale “Ne trebam te”, “Sam u vodi”, “Zora”… Poneseni radošću zbog takve kreativne katarze, odlučili smo osnovati i stalni bend. Kako su za nastanak tog benda, Strukturne ptice bile okidač, odlučili smo ga nazvati Let2, smatrajući da su Strukturne ptice bile Let1. To je bilo 1984. godine. Poslije nekog vremena bili smo prislijeni napraviti pauzu u radu, ja sam morao na odsluženje vojnog roka, a Mrle je morao na brod da odradi kadeturu.

Po povratku, došlo je do promjena u bendu, na gitari je Ritchiea zamijenio Ivica Dražić Miki, a Kikota na bubnjevima Nenad Tubin. Tada smo odlučili promijeniti brojku u imenu benda s 2 na 3 i nastao je Let3. Negdje 1987. smo doživjeli i prvo diskografsko izdanje participirajući s ostalim riječkim bendovima na kompilaciji “Rijeka Pariz Texas”, uslijedio je i naš prvijenac “Two Dogs Fuckin” i odlučili smo da više ne zbunjujemo javnost promjenama brojke sa svakom promjenom člana benda kojih je poslije bilo podosta. Eto, tako je nastalo ime Let3 koje još uvijek traje i trajat će.

Kako su izgledale prve probe s Let3?
Mrle: Izgledale su ludo. Bend iz kojeg je tada nastao Let2 bile su Strukturne ptice. To je bio projekt koji je okupljao određeni broj glazbenika, umjetnika, ovisno o samom projektu. Glazba koja je rađena za određen multi medijalni događaj. Strukturne ptice postoje i danas, nastavile su postojati unutar projekta Mr.Lee & IvaneSky. Nakon jednog takvog događaja završili smo na tulumu kod basistice iz benda Cacadou Look, ujutro smo se probudili, i nas četvero smo otišli u prostoriju u kojoj su probavale i svirale članice grupe, ne bi li i mi malo svirali…

Uzeli smo instrumente, Prlja je uzeo moju bilježnicu s tekstovima i odmah napravili pjesmu “Ne trebam te”, drugi dan “Sam u vodi” i tako svaki dan po jednu. U mjesec dana imali smo album, koji smo kasnije brusili i dorađivali, da bi u datom trenutku odlučili objaviti prvi album. Taj trenutak nam se činio toliko važan da smo to nečim htjeli posebno obilježiti pa smo ime benda promjenili u Let3.

A kako prvi odlasci u studio?
Studio je bio jako skup, naplaćivao se po satu pa smo se mi prethodno jako dobro uvježbali i sve snimili u jednom danu. U jutro ritam sekcija poslije podne gitare, klavijature. Nakon toga kao gost u nekoliko pjesama je gitaru nasnimio Igor Leonardi i cijelom albumu dao jednu svoju specifičnu boju.

Proces snimanja debi albuma u usporedbi s kasnijim izdanjima?
Mi smo bend koji inače puno svira i jako puno vježba, isprobava, mijenja aranžmane, kombinira. Imamo jako puno prijatelja glazbenika s kojima rado surađujemo, pa bi se tako na skoro svim našim albumima našlo puno, a na nekim i do stotinjak gostiju…

Uvijek se rado sjetim snimanja albuma “Peace” koji je sniman na jednom imanju u Istri na brežuljku pored Huma. Imanje je vlasnik nazvao Blue Moon, tu smo boravili nekoliko mjeseci, kuću i pripadajuću mu livadu pretvorili smo u studio. Pod vedrim nebom svirali smo (snimali) uz logorsku vatru, pa se u nekim pjesmama čuje njeno čarobno pucketanje… Pili smo jako puno istarskog Terana; sjećam se da smo čim smo došli, zaputili se u potragu, pokucali smo na prva vrata, gazda nam je odma ponudio cijelu bačvu, na što smo se jako smijali, kupili smo 20 litara koje smo do jutra popili, da bi nakon par dana shvatili da smo odmah mogli uzeti cijelu bačvu…

Družili smo se i surađivali s lokalnim stanovništvom, jedna od naljepših pjesama koje smo snimili je suradnja s Gunjcima iz sela Šćulci na pjesmi “Elefante Elettrico”, tu je i nezaboravna “Ja bi se ljubio” koja je jedino dobro zvučala tek nakon svog popijenog vina kojeg smo imali… Svaki je album sniman u dobroj i pozitivnoj atmosferi, svaki je bio veliko istraživanje i eksperimentiranje; sjećam se kad sam sa snimljenim materijalom za “Bombardiranje Srbije i Čačka” došao na vrata producentu Iztoku Turku i rekao mu da smo to zamislili kao kombinaciju rocka, elektronike i elemenata narodne glazbe. Pogledao me malo u čudu i rekao da to nije nikad čuo, ali da nema ništa protiv, da to odmah možemo početi raditi!

Gdje je Let3 održao prvi koncert zajedno i kako je to izgledalo?
Jebiga, ne sjećam se…

Jeste li već s prvim javnim nastupima izazivali burne reakcije javnosti?
Bila je jedna faza kad smo se kompletno umakali u ninsko ljekovito blato; bili smo crni, prljavi i smrdjeli smo. Nakon tuširanja koža bi nam bila nježna i meka, ali ne bi se uvijek nakon koncerta okupali jer to jednostavno nismo bili u stanju… Jednom nam se tako desilo da su nas istjerali iz hotela, a jednom nas je iz privatnog smještaja izbacila neka nervozna baba; toliko je na nas vikala da joj je ispalo zubalo, palo na pod i prepolovilo se… To nas je jako nasmijalo; proveli smo cijelu noć na autobusnoj stanici i urlali od smijeha.

Koja je prva pjesma koju ste napisali?

“Ne trebam te”. To je pjesma koja govori o državi i sistemu s kojim tada nismo bili zadovoljni i to je bio način da se nešto kaže, ali da se nagađa o čemu se zapravo radi. Zadnji album koji smo napravili ima na neki način sličnost s prva dva. Govori o gnjevu i nezadovoljstu koje nam se i danas ponavlja, te smo svjesno preuredili našu staru pjesmu “Gomile”, upotrijebivši gotovo cijeli tekst dodavši mu potpuno novi refren “U glavi šupljo je… u oči vas jebem sve…”.

Tu smo htjeli naglasiti da se ništa u novoj državi za razliku od stare promijenilo nije i nikad neće i da se čovjek s ovih prostora nalazi u žrvnju koji ga nemilosrdno pretvara u prašinu. Radi se o novonastalom križancu “Punjeta” (sperma), koja je simbol života izdrkana u žrvanj bolesnog, neizlječivog društva, koje ima zadaću da manipulira, zaglupljuje i u zatvoru nam drži dušu.

Je li bilo kakvih značajnih izmjena u postavi?
Kroz Let2 i Let3 je prošlo jako puno glazbenika. Prlja i ja smo tu od samog početka.

https://www.youtube.com/watch?v=pdzEpE8zDEo

Sjećaš li se fanova s početka karijera?
Baš sam danas sreo starijeg čovjeka koji mi je rekao da nas prati od samih početaka, da još danas ide na koncerte, da se divi toj nepresušnoj energiji, koja uvijek iz početka fascinira… Rekao je u nastavku da ima sina koji također ide na naše koncerte i da misli da je to sve skupa odlično! Primjetio sam da na koncertima ima puno mlade publike koja jako dobro poznaje i pjeva one najstarije pjesme. Zato sam došao na ideju napraviti “Koncert za tradicionu riječku rock obitelj“, i za tu priliku ponuditi povoljnu obiteljsku ulaznicu. Ovaj koncert održat će se u Rijeci 5. studenog u Torpedu.

S prvim albumom “Two Dogs Fuckin” pokazali ste svoju mračniju stranu. Što vas je onda fasciniralo, okupiralo i služilo kao inspiracija?
To je interesantno pitanje… Nikad neću znati zašto smo počeli svirati ‘mračniju’ glazbu. Bez muke i truda… Jednostavno smo osjećali to veliko svjetsko bilo koje je u tom trenutku tako tuklo. Jednom mi je prilikom prišao kolega i rekao da je uskoro u klubu Palach genijalna Dark slušaonica na koju moram doći. Odbio sam jer sam mislio da se radi o crnačkoj funk glazbi koju nikad nisam pretjerano volio.

Što ste htjeli promijeniti u svijetu u to vrijeme, a što biste promijenili danas?
Onda smo htjeli promijeniti socijalizam, a danas bismo htjeli promjeniti kapitalizam. Nekad je negativac bio savez komunista, a danas je taj negativac HDZ i crkva.

Riječka scena nekada i danas?
Da je Rijeka bila u New Yorku neki kvart, danas bi cijeli svijet pričao o Rijeci; sad je to grad u kojem gitaru svira star i mlad; a riječke… najbolje su pičke.


Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti naš portal kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.

Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.

NAJNOVIJE