PreporukaPrepoznajemo li značaj pozorišta: Mjesto koje nas uči da mislimo

Prepoznajemo li značaj pozorišta: Mjesto koje nas uči da mislimo

Na nama je da prepoznamo i sami da „duhovna nadogradnja ovdje nije bijeg od stvarnosti, nego način i mogućnost umjetničkog preoblikovanja iste,“ kako je to nekad govorio Karim Zaimović.

Kamerni teatar 55 primljen je u članstvo Evropske teatarske konvencije, mreže usmjerene na promociju teatara i njihovih uposlenika. Ovo značajno priznanje nije samo način da se promovira teatarska produkcija iz Bosne i Hercegovine u Evropi, nego nudi i mogućnosti konkretne saradnje i razmjene umjetnika i predstava sa evropskim pozorišnim kućama. Veliki je to korak za internacionalizaciju bh. pozorišta, ali i prilika da se naš odnos prema pozorištu i pozorišnoj umjetnosti preispita i da se zapitamo: šta nama danas znači teatarska umjetnost i koliko smo svjesni kakve vrhunske umjetničke pothvate čine teatarske kuće i umjetnici u nemogućim okolnostima i uvjetima.

Umri muški

Da li se pozorišnih umjetnika i njihovih dostignuća sjetimo samo prigodničarski, kad se događaju veliki, već u svijetu prepoznati festivali poput MESS-a, kada neka predstava dobije prestižnu nagradu, kao što je to na brojnim festivalima bio slučaj sa, recimo, Helverovom noći? Razumijemo li važnost različitih teatarskih žanrova i ulogu koju alternativne predstave imaju u razvijanju našeg gledalačkog ukusa i senzibiliteta? Pepoznajemo li kvalitet predstava i imaju li kvalitetne predstave doista priliku da dugo budu na daskama i da privlače gledaoce ili bolje prolaze one koje se rukovode jeftinom produkcijom i populističkim podilaženjem masovnoj publici? Drugim riječima, ima li Bosna i Hercegovina odgojenu pozorišnu publiku?

Bosanskohercegovačka pozorišna umjetnost baštini dugu tradiciju i oduvijek je imala posebno mjesto na umjetničkoj i društvenoj sceni. Čak i tokom rata u opkoljenom Sarajevu predstave poput Bube u uhu ili Memoara Mine Hauzen nudili su građanima svojevrstan bijeg od stvarnosti i davale privid normalnosti života. Kamerni teatar 55, koji je zabilježio ovo značajno postignuće ulaska u ETC, ima jednu od najdugovječnijih predstava Umri muški, koju Tatjana Šojić, Senad Bašić i Admir Glamočak izvode već punih 26 godina, što je najizvođenija predstava svih vremena u Bosni i Hercegovini, s obzirom da je odigrana više od 250 puta uvijek pred punom dvoranom. Sarajevski ratni teatar, recimo, pomjera granice pri izvođenju predstava, a jedna od posebno zanimljivo postavljenih svakako je „Tajna džema od malina“ nastala po tekstovima Karima Zaimovića, izuzetno zahtjevna za glumačku izvedbu, ali fascinantna u ideji rediteljice Selme Spahić. Pozorište mladih i dalje, već godinama, izuzetnim naporima održava nedjeljne predstave za djecu koje su mnogim mališanima prvi susret s pozorištem uopće.

Ovi primjeri uspješnih i važnih predstava mogli bi dati argumente za tvrdnju da pozorišna umjetnost doista ima svoje mjesto u bh. društvu. A, zapravo, mnogo je više fer priznati da teatar danas u Bosni i Hercegovini opstaje unatoč bh. društvu. I zahvaljujući individualnom entuzijazmu i neviđenim naporima menadžmenta pozorišta, te plejade izvrsnih reditelja, glumaca, scenarista, scenografa, kostimografa i svih ostalih kreatora čarolije na daskama koje život znače, a koji su često zanemareni, marginalizirani i nepodržani ne samo od institucija koje bi im morale pružati podršku, nego i od nas, publike koja u pozorište ode jednom ili nijednom u godini, a neko nažalost i u životu.

Oduvijek je pozorište bilo mjesto susreta reditelja, glumaca i publike u jednom specifičnom odnosu koji treba da omogući specifičnu razmjenu energije, ideja, vrijednosti… Pozorište je kulturna institucija, ali je i više od toga. Ono nas uči, ono nas odgaja. Pozorišna se publika odgaja dvojako: stvarajući naviku dolaska u pozorište i prihvatanjem obrazaca ponašanja u pozorištu, te gledajući raznolike predstave, pri čemu publika razvija senzibilitet za različite žanrove i uči se tumačiti svijet putem tumačenja pozorišnh predstava. Savremene pozorišne predstave trebalo bi da kreiraju misleću publiku, budući da su mahom angažirane i intelektualno poticajne. Dakle, iako publika ne dolazi u pozorište da nauči šta da misli, ona ipak u pozorištu uči kako da misli. Upravo iz tog razloga suštinski je važno mladim generacijama ukazivati na važnost teatarske umjetnosti u njihovom životu i razvijati im potrebu za odlaskom u pozorište. No, u zemlji u kojoj tek nekoliko velikih gradova ima pozorišne kuće, u kojoj se vrhunske predstave (dramske, ali i posebno operne i baletne) izvode pred polupraznom salom, dok neke druge “izvedbe” sumnjivog kvaliteta, loše produkcije i vulgarnog sadržaja pune dvorane i po nekoliko dana zaredom, u kojoj se kultura još uvijek smatra troškom, a ne investicijom u duhovni razvoj građana;  u takvoj je zemlji teško tvrditi da odgajamo teatarsku publiku i da pozorišna umjetnost ima svijetlu budućnost.

Bijeg od stvarnosti

Vrhunski umjetnici koji danas rade u pozorištima u Bosni i Hercegovini doista pokušavaju svojim mukotrpnim radom i, prije svega, izuzetnom ljubavlju prema umjetnosti kojom se bave, barem dijelom očuvati teatarsku tradiciju i ponuditi nam predstave kojih se ne bi postidjela nijedna svjetska teatarska kuća. I zato im trebamo kao publika pružiti podršku puneći teatarske dvorane, a kao država podržati njihove napore obezbjeđujući im neometane uvjete rada i stvaranja. Evropa kvalitet prepoznaje. Dokaz je tome ulazak Kamernog teatra 55 u Evropsku teatarsku konvenciju. Na nama je da prepoznamo i sami da „duhovna nadogradnja ovdje nije bijeg od stvarnosti, nego način i mogućnost umjetničkog preobllikovanja iste,“ kako je to nekad govorio Karim Zaimović. A duhovne nadogradnje i preoblikovanja naše stvarnosti nam treba. Danas možda više nego ikad.

 


Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti naš portal kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.

Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.

NAJNOVIJE