Lokalne TemePolitikaRevizorski izvještaj o poslovanju Općine Visoko za 2015. godinu: Mišljenje s rezervom...

Revizorski izvještaj o poslovanju Općine Visoko za 2015. godinu: Mišljenje s rezervom ili uprošteno rečeno “mršava” dvojka

„Općina Visoko ostvarila suficit u budžetu“

„Općina Visoko presjekla rastaljivanje“

„Općina Visoko sanirala dugove“.

Sve su ovo naslovi koji su plasirani putem slugavskih medija u predizbornoj kampanji za lokalne izbore 2016.godine koji su finansirani budžetskim novcem.

Danas kad su se stvari slegle, kada su emocije splahnule, kada je bezlična biračka masa vidjela da sve što je obećano nije i ispunjeno i da navodne žrtve svoje matične stranke idu u totalno pogrešnom pravcu, izranjaju stvari koje su opšta suprotnost od onoga što je obećavano.

Najbolji dokaz za to je revizorski izvještaj o poslovanju Općine Visoko za 2015. godinu koji je dobio „mišljenje sa rezervom“. To je ako prevedemo na riječi razumljive svakome otprilike jedva prolazna školska ocjena 2- (dva minus).

Reviziju je uradio Ured za reviziju institucija u FBiH koji su potpisali nepristrasni ovlašteni revizori ove državne institucije koji nisu podložni nikakvim uticajima.

Osnovu za „mišljenje sa rezervom“ obrazložili su u ove četiri stavke:

Osnova za izražavanje mišljenja:

1.Sumnjiva i sporna potraživanja u iznosu od 651.081 KM nisu realno iskazana, jer za navedena potraživanja ne postoji dokumentacija koja potvrđuje validnost istih, kao i period iz kojeg datiraju (potraživanja do 2006. godine), a nije izvršen ni popis navedenih potraživanja, niti je izvršeno usaglašavanje knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem istih, što nije u skladu sa članom 25. Zakona o računovodstvu i reviziji FBiH i članom 18. Uredbe o računovodstvu budžeta u FBiH (tačka 7.1. Izvještaja);

2. U 2015. godini dodijeljeni su tekući transferi neprofitnim organizacijama (sportski klubovi, ustanove i udruženja) u iznosu od 396.138 KM, za koja korisnici sredstava nisu u svim slučajevima podnosili izvještaje o namjenskom utrošku sredstava ili su dostavljeni izvještaji nepotpuni, niti je stručna služba osigurala kontinuirano praćenje i nadzor nad korištenjem namjenskih sredstava, a što je bila obaveza u skladu sa članovima 57. i 65. Zakona o budžetima u FBiH (tačka 6.2.3 Izvještaja).

3. Dugoročne obaveze po osnovu kredita Svjetske banke za sanaciju komunalne infrastrukture sektor “Vodoopskrba, kanalizacija i čvrsti otpad“ – IDA 2148 (156.679,52 US$ u protuvrijednosti 185.763 KM) iz 1998. godine, nisu iskazane u poslovnim knjigama Općine Visoko, a što nije u skladu sa članom 74 Zakona o budžetima u FBiH i članom 5. Uredbe o računovodstvu budžeta u FBiH (tačka 7.3. Izvještaja);

4. Popis imovine i obaveza sa stanjem 31.12.2015. godine, nije izvršen u skladu sa članovima 25. i 26. Zakona o računovodstvu i reviziji u FBiH i ostalim važećim zakonskim propisima, što je imalo za posljedicu neusklađivanje knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem imovine i obaveza (tačka 9. Izvještaja).

Za nosioce izvršne vlasti koji se nametljivo i predosadno diče fakultetskim titulama ovaj izvještaj je blago rečeno katastrofalan i nije prihvatlji ni za osobu koja rukovodi piljarskom radnjom bez srednje škole.

Da ovo nisu jedini nedostaci u poslovanju Općine Visoko govore i preporuke koje su napisali revizori.

Sistem interne kontrole

Općina je obavezna urediti sistem interne kontrole, u skladu sa članom 86. Zakona o budžetima u FBiH, kako bi se osiguralo izvršavanje aktivnosti u okviru osnovne djelatnosti.

Uvidom u Blagajničko poslovanje Općine utvrdili smo da nije uspostavljena kontrola vezana za rad blagajne, s obzirom da naloge za uplatu i isplatu potpisuje samo blagajnik i primaoc, odnosno ne ovjerava osoba zadužena za kontrolu. Blagajnički izvještaj potpisan je samo od strane blagajnika, a isti nisu vođeni svakodnevno, ažurno i uredno. Također, novčana sredstva u blagajni, u predviđenim kolonama, nisu evidentirana po apoenima. Imajući u vidu navedeno, konstatujemo da se blagajničko poslovanje ne vrši u potpunosti u skladu sa Pravilnikom o blagajničkom poslovanju i Uputstvu o blagajničkom poslovanju, odnosno nije vršena adekvatna kontrola nad raspolaganjem novčanih sredstava.

Donijeti Pravilnik o unutrašnjoj kontroli – unutrašnjim kontrolnim postupcima, kao i pisanu proceduru za uspostavu i jačanje sistema interne kontrole u skladu sa Zakonom o budžetima u FBiH.

Uspostaviti internu reviziju u potpunosti u skladu sa Zakonom o internoj reviziji i Pravilnikom o kriterijima za uspostavljanje jedinica za internu reviziju u javnom sektoru u FBiH.

Poboljšati funkcionisanje sistema internih kontrola u cilju otklanjanja utvrđenih nedostataka, kao i dosljedne primjene zakonskih i ostalih propisa, a sve donesene akte u potpunosti i dosljedno primjenjivati, vršiti adekvatan nadzor i u kontinuitetu pratiti njihovo poštivanje.

Uspostaviti Registar budžetskih korisnika Općine u skladu sa Zakonom o budžetima i Zakonom o trezoru u FBiH.

Budžet Općine i izvještavanje

Potrebno je da se osigura dosljedna primjena Zakona o budžetima u FBiH u dijelu izrade i usvajanja Dokumenta okvirnog budžeta do 30. juna tekuće godine.

Izvještavanje o izvršenju Budžeta vršiti na način propisan Zakonom o budžetima u FBiH i Pravilnikom o finansijskom izvještavanju i godišnjem obračunu budžeta u FBiH. 

Izvršenje budžeta Općine

Donijeti interni akt kojim će se regulisati način prikupljanja i naplate prihoda i vršiti adekvatnu kontrolu i nadzor nad naplatom prihoda Općine.

Poduzeti sve zakonske mjere i aktivnosti u cilju naplate i evidentiranja svih nenaplaćenih potraživanja po osnovu prodaje stanova.

Izdaci za bruto plaće i naknade

Potrebno je da se stimulacije zaposlenicima isplaćuju u skladu sa internim aktom i Zakonom o plaćama i naknadama u organima vlasti u FBiH.

Korištenje službenih vozila

Uvidom u izdatke usluga prevoza i goriva utvrdili smo da putni nalozi (PN-4 obrasci) za vozila nisu popunjavana u skladu sa Pravilnikom o obaveznom sadržaju i načinu popunjavanja obrasca putnog naloga i Uputstvom o korištenju službenih vozila Općine. Nisu upisivani propisani podaci u putni nalog koji se odnose na unos podataka o potrošnji goriva i kretanju službenog vozila. Pojedini putni nalozi nisu ovjereni od strane odgovornih osoba Općine, niti su vozači stavljali potpis da su vozilo primili bez vidljivih nedostataka. Takođe, vozač, iako je obavezan na kraju svakog mjeseca sravniti putni nalog u dijelu utroška goriva i pređene kilometraže, nije podnio takav izvještaj o korištenju vozila. Na osnovu prezentirane dokumentacije, utvrdili smo da stručni referent u tekućoj godini je sačinjavao nekompletne mjesečne izvještaje o potrošnji goriva i godišnji pregled potrošnje goriva po vozilima, koji ne sadrže ostvarenu prosječnu godišnju potrošnju goriva po svakom vozilu, koja bi se upoređivala sa utvrđenim normama potrošnje goriva po vozilima, te utvrdili razlozi eventualnog prekoračenja utvrđene potrošnje. Godišnji izvještaj ne sadrži evidenciju o korisnicima usluga, isti nije dostavljen nadležnom licu zbog uvida. Imajući u vidu naprijed navedeno, nismo se uvjerili da se putni nalozi popunjavaju, niti da se izvještaji sačinjavaju u potpunosti u skladu sa Pravilnikom o obaveznom sadržaju i načinu popunjavanja obrasca putnog naloga i Uputstvom o korištenju službenih vozila Općine.

Korištenje službenih vozila vršiti u skladu sa Uputstvom o korištenju službenih vozila Općine, kao i sačinjavanje izvještaja o korištenju službenih vozila i potrošnji goriva. Obrazac za korištenje službenog automobila (PN-4), popunjavati u skladu sa Pravilnikom o obaveznom sadržaju i načinu popunjavanja obrasca putnog naloga.

Transferi neprofitnim organizacijama

Isplaćeni su u iznosu od 396.138 KM. Navedenim iznosom finansirani su sportski klubovi, ustanove, udruženja i drugo.

Uvidom u dokumentaciju, konstatovano je da je Općina raspisala Javni poziv u 2015. godini, u kojim je definisano da će se dodjela sredstava vršiti u skladu sa Smjernicama za aplikante-organizacije civilnog drušva u okviru javnog poziva. Navedenim Smjernicama su definisani kriteriji evaluacije, na osnovu kojih je Komisija izvršila rangiranje prema zbiru ostvarenih bodova aplikanata. Nakon izvršenog bodovanja, dodjela sredstava se vršila na osnovu zaključka, ovjeravanog od strane sekretara Općinskog vijeća i pomoćnice načelnice Općine Visoko. U toku revizije nije prezentirana dokumentacija koja potvrđuje da su korisnici pravdali dodjeljena sredstva. Naknadno, uz dati komentar Nacrta izvještaja o izvršenoj finansijskoj reviziji Općine Visoko za 2015. godinu, dostavljen je određen broj izvještaja korisnika o utrošku sredstava, kao i tabelarni pregled korisnika sredstava i dostavljenih izvještaja o utrošku sredstava. Uvidom u dostavljeni pregled evidentno je da određeni korisnici nisu dostavili izvještaj, kao i da određeni broj korisnika, koji su dostavili izvještaje, nisu adekvatno pravdali utrošena sredstva (fakture, tekstualna detaljna obrazloženja).

Na osnovu navedenog je utvrđeno da korisnici nisu u svim slučajevima izvještavali o utrošenim sredstvima, niti je stručna služba osigurala kontinuirano praćenje i nadzor nad korištenjem namjenskih sredstava, iako je obaveza u skladu sa članom 57. Zakonom o budžetima u FBiH, čime se osigurava transparentno trošenje javnih sredstava.

Poduzeti aktivnosti na osiguranju redovne kontrole i izvještavanju o utrošku sredstava od strane korisnika u skladu sa članom 57. Zakonom o budžetima u FBiH.  

Jedna od najinteresantnijih stavki su „Javne nabavke“ gdje su revizori utvrdili slijedeće:

Revizijom postupaka javnih nabavki u Općini Visoko su obuhvaćene nabavke koje su se provodile tokom 2015. godine, s ciljem utvrđivanja da li se kod dodjele ugovora za nabavku roba i usluga i kod vršenja radova postupalo u skladu sa procedurama definisanim Zakonom o javnim nabavkama. Općina nije donijela interni Pravilnik o postupku direktnim sporazumom, usklađen s modelom Pravilnika o postupku direktnog sporazuma, koji propisuje Agencija, niti je donesen Plan javnih nabavki za 2015. godinu kako je propisano Zakonom o javnim nabavkama, obzirom da ne sadrži sve predviđene javne nabavke budžetom Općine za 2015. godinu, niti je dato adekvatno obrazloženje planiranih nabavki. Članom 23. Zakona o budžetima u FBiH budžetski korisnik je obavezan Plan nabavki usklađivati sa prijedlogom finansijskog plana. Prema prezentiranim podacima, u 2015. godini, provedeno je 8 pregovaračkih postupaka, 9 otvorenih postupaka 22 konkurentska i 30 direktnih postupaka. Vrijednost izvršenih tekućih i kapitalnih nabavki je 2.410.763 KM. Navedeni iznos obuhvata održavanje javnih saobraćajnih površina i održavanje javnih zelenih površina koji su izuzeti od primjene Zakona o javnim nabavkama.

Istovremeno je konstatovano da nije provedena procedura javnih nabavki za tekuće održavanje službenih vozila za koju su, u 2015. godini, utrošena sredstva u iznosu od 14.234 KM, iako je bila obaveza u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.

Potrebno je provoditi proceduru javnih nabavki za sve nabavke roba, usluga i izvođenja radova te sa odabranim dobavljačem zaključiti ugovor u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama. 

Popis imovine i obaveza 

Odlukom načelnice (01/2-02-1517/15 od 24.12.2015.godine) formirana je Centralna komisija za popis cjelokupnih stalnih sredstava Općine Visoko, koja je sačinila Izvještaj o popisu, zatim Komisija za popis računarske i druge elektronske opreme i Komisija za popis obaveza, potraživanja, zaliha i novčanih sredstava). Odlukom o prihvatanju popisa od 29.01.2016. godine prihvaćena je vrijednost stalnih sredstava koja se razlikuje za 2.000 KM u odnosu na vrijednost stalnih sredstava u finansijskim izvještajima. Navedenom odlukom je prihvaćen prijedlog Centralne popisne komisije da se izvrši rashodovanje kompjuterske opreme bez knjigovdstvenih vrijednosti, putem prodaje, doniranja ili uništavanja, u skladu sa važećim propisima Predviđena oprema za rashodovanje je samo nabrojana i ista ne sadrži inventurne brojeve.

Komisije su provele popis, sačinili su popisne liste, ali iste ne sadrže sve elemente popisne liste, jer u istim nisu iskazane količine, cijene i vrijednosti, niti razlike između stvarnog i knjigovodstvenog stanja stalnih sredstava, što ukazuje da knjigovodstvena stanja nisu usklađena sa stvarnim stanjem.

Imajući u vidu naprijed navedeno, konstatujemo da Općina Visoko nije izvršila popis imovine sa stanjem na dan 31.12.2015. godine na osnovu vjerodostojne dokumentacije, a nije ni izvršeno usklađivanje knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem imovine, niti su utvrđene količine i vrijednosti imovine, u skladu sa članom 25. Zakona o računovodstvu i reviziji u FBiH, članom 18. Uredbe o računovodstvu budžeta u FBiH i članom 67. Pravilnika o knjigovodstvu budžeta u FBiH.

Na osnovu navedenog, nismo se uvjerili da je popis imovine i obaveza proveden u potpunosti u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji FBiH, Uredbom o računovodstvu budžeta u FBiH i Pravilnikom o knjigovodstvu budžeta u FBiH.

Godišnji popis imovine i obaveza, usklađivanje imovine i obaveza vršiti u skladu sa članovima 25. i 26. Zakona o računovodstvu i reviziji u FBiH i ostalim važećim zakonskim propisima.

Na kraju uvidom u finansijske izvještaje za 2015. godinu koji su sastavni dio ovog revizorskog izvještaja dolazimo do informacije kako je Općina Visoko ostvarila suficit.

Naime u stavci „Rekonstrukcija i investiciono održavanje planirano je 2.020.000 KM a realizovano je 1.641.336 KM što je za 378.664 KM nerealizovan iznos za kapitalna ulaganja u infrastukturu na području općine Visoko, što znači da je hvalospjev o suficitu spomenut na početku teksta skupo plaćena opsjena na štetu poreznih obveznika općine Visoko.

Kompletan izvještaj pogledajte OVDJE


Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti naš portal kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.

Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.

NAJNOVIJE