PreporukaTemeDamir Nikšić: Građani kao najugroženija manjina

Damir Nikšić: Građani kao najugroženija manjina

Važno je primijetiti da su konstitutivni narodi i “ostali” navedeni u kategoriji kolektiviteta, a građani, kako vidimo, kao zasebna kategorija koja ravnopravno sa kolektivitetima učestvuje u utvrđivanju ustava ove države. Oni jesu navedeni u množini, ali se radi o pojedincima/pojedinkama koji konstituišu državu pojedinačno, tj. individualno.

(Vjerovatno mnogi kojima je kolektivizam formatirao mozak smatraju da je tako nešto nemoguće i da ja bulaznim, ali to je samo pokazatelj koliko su se mentalno udaljili od ustava, tj. koncepta građanske države u pravcu etno-nacional-socijalizma i još koječega tamo.)

Drugim riječima: ustavna prava i slobode konstitutivnih naroda i “ostalih” prepoznata su kao kolektivna, a ustavna prava građana, tj. građanina i građanke – su individualna.

To znači da građani i građanke, za razliku od “konstitutivnih naroda” i “ostalih”, učestvuju u “utvrđivanju ustava”, tj. konstituciji ove države kao “konstitutivni pojedinci i pojedinke” i kao takvi nisu ništa manje vrijedni, ništa manje “konstitutivni” i ustavni od “konstitutivnih naroda” i ostalih grupa, tj. kolektiviteta.

(Barem ne po ustavu, na papiru i po pisanom svjetovnom zakonu, ako jesu u stvarnosti i po nepisanom zakonu kolektivističke svjetine.)

Znači: čitav jedan konstitutivni narod, pa i i drugi, pa i sva tri zajedno, plus “ostali” kolektiviteti odozgo, sva ta suma njihovih kolektivnih prava na kamari, nije ni za pedalj viša, veća, ni za gram teža i preča od jednog jedinog “konstitutivnog pojedinca ili pojedinke”, privatne građanke ili građanina i njenog, tj. njegovog individualnog građanskog prava.

Potpuno su, dakle, pred ustavom jednaki oni koji govore “u ime naroda”, svoga ili naroda uopšte, i jedna individua koja svoja prava i slobode traži za sebe, krajnje subjektivno, u svom ličnom interesu, u svoje ime.

Individua čak ima pravo da se ne udružuje: da nema udruženja, da nema grupu, da nema novca koji može skupiti pa sebi izgraditi ili iznajmiti neki javni prostor, objekt.

Za sve te potrebe individua, tj. privatni građanin i građanka imaju državu koju već plaćaju kroz poreze. Privatni građanin ili građanka državi daju novac da njoj ili njemu osigura i javni prostor i prava i slobode. Država je ta koja je advokat i zaštitnik privatnog građanina i građanke: usta, pravna država, građanska država, nezavisno sudstvo – to nisu prazne riječi. Za to država i postoji: da zaštiti pojedinca od rulje, od čopora, od drugog pojedinca… Nizašta drugo.

To je ta “pravna država”.

Bez takve pravne, građanske države nema ni slobodnog građanskog društva, a bez slobodnog građanskog društva nema ni slobodnog građanina/građanke kao slobodne individue i obratno, što je još važnije: bez slobodnog građanina/građanke kao slobodne individue nema ni slobodnog građanskog društva, a bez slobodnog građanskog društva nema ni slobodne, pravne, svjetovne, građanske države.

Slobodno građansko društvo je društvo koje je, za razliku od socijalističkog (nacional-socijalističkog, vjersko-socijalističkog) zapravo društvo slobodnih, nezavisnih, samostalnih pojedinaca i pojedinki; društvo u kojem svako radi, djeluje, ponajprije u svoje ime, u svom ličnom interesu, po zakonu i ustavu, bez da ih kolektivistički moralisti javno osuđuju za “egoizam”, “narcisizam”, “sebičnost”, “izdaju” i prisiljavaju na podređivanje kolektivu, na prihvatanje kolektivnog identiteta, prava, slobode.

Individualno pravo slobode je ustavom zagarantovano i trebalo bi biti sasvim dovoljno svakom jer u konstituciji moderne građanske države se učestvuje individualno. U Bosni i Hercegovini su prepoznata oba oblika ali se uglavnom forsira kolektivno pravo “konstitutivnih naroda”, a zanemaruju građani i građanke kao “konstitutivni pojedinci i pojedinke”.

Građanska država je ta koja treba da gaji i kultiviše privatne građane i građanke, slobodne “konstitutivne pojedince i pojedinke” s obzirom da oni nemaju nikog drugog, nikakvu drugu zajednicu osim političke zajednice – države. Oni nemaju alternativu.

Građanska svjetovna država u njima zapravo ima najvećeg partnera jer su im interesi zapravo identični. Jedno ne može preživjeti bez drugog.

Privatni građani, “konstitutivni pojedinci i pojedinke” tako postaju najkorisniji članovi slobodnog građanskog društva i najodaniji jednoj građanskoj državi, odaniji od kolektiviteta koji mogu naginjati kako separatizmu ili samogetoizaciji tako i majorizaciji i hegemonizmu, što je pogubno za opstanak moderne svjetovne građanske države.

Onaj ko je neprijatelj slobodne, svjetovne, građanske pravne države – neprijatelj je pojedinca i pojedinke koji takvu državu konstitutišu ustavom. Dakle neprijatelj je slobode slobodnih privatnih građana i građanki.

Činjenica je da su privatni građani i građanke, tj. “konstitutivni pojedinci i pojedinke” lošije organizovani u zahtijevanju svog dijela kolača kako na polju urbanizma – tako i na polju politike; kako u javnom – tako i u privatnom, pa čak i u građanskom sektoru gdje preovladavaju kolektivni, tj. grupni, etnonacionalni, vjerski ili partijski interesi koji su često “dimna zavjesa” za skrivene privatne i sitnosopstveničke interese.

To je vjerovatno zato što su mnogi od njih individualisti.

Da se zaključiti da su privatni građani i građanke u današnjem kolektivističkom poretku, režimu, sistemu zapravo najugroženija manjina, pogotovo ako su individualisti.


Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti naš portal kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.

Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.

NAJNOVIJE