I nakon 50 godina zadnji dani Coco Chanel fasciniraju svijet

83
epa08697758 Creations by French fashion designer Gabrielle Chanel are displayed during the 'Gabrielle Chanel. Fashion manifesto? exhibition at the Palais Galliera museum in Paris, France, 25 September 2020. The exhibition runs from 01 October 2020 to 14 March 2021, after extension work inside the Palais Galliéra that reopens to public. EPA-EFE/MOHAMMED BADRA

Najveća modna dizajnerica 20. stoljeća Gabrielle “Coco” Chanel umrla je iznenada prije pola stoljeća u svojem apartmanu u pariškome Ritzu i premda je bila nedjelja, 87-godišnja dizajnerica do zadnjeg je trenutka neumorno radila na svojoj posljednjoj kolekciji prikazanoj dva tjedna nakon njezine smrti.

MARKETING

Perfekcionistica do samoga kraja, provjeravala je i najsitnije detalje, birala tkanine i provjeravala svu dugmad. Kreatorica male crne haljine koja je žene oslobodila tiranije viktorijanskih korzeta, umrla je iste večeri.

Iako su njezini kostimi od tvida, dvobojne cipele i torbice na preklop bili i ostali sinonimi za francusku modu i žensku nesputanost, život Coco Chanel imao je i svoju tamnu stranu.

Ne spominjite rat 

Mnogi su je u Francuskoj optuživali za kolaboraciju s nacistima tijekom okupacije Francuske u Drugome svjetskom ratu. Možda to objašnjava činjenicu da je tek prošle godine u Parizu prvi put organizirana izložba u njezinu čast.

Chanel je rat provela u Ritzu s ljubavnikom, njemačkim aristokratom, barunom Hansom Guentherom von Dincklageom, časnikom nacističke obavještajne službe. Njih su dvoje nakon rata pobjegli u Švicarsku, gdje je Chanel živjela deset godina podalje od očiju javnosti.

Kad se 1954. vratila u Pariz, vratila se i u svoj apartman u Ritzu i ondje ostala do smrti.

Vitka, s bisernom ogrlicom oko vrata, slamnatim šeširom i cigaretom nehajno obješenom preko donje usne, Coco Chanel je bila dobro poznato lice u hotelu koji je od 1937. zvala domom.

Slutnja

Unajmila je apartman od 188 kvadrata na drugome katu, s pogledom na pariški Place Vendome. Apartmanom, u koji je primala malo koga, dominirale su crna i bijela u skladu s njezinim uvjerenjem da je “crno bezvremensko”.

Oporučno je odredila da poslije smrti u njezine odaje ne smije nitko osim članova obitelji, dviju nećakinja i nećaka.

Šokirano osoblje njezine modne kuće jutro nakon smrti ukazivalo je na žurbu kojom je završavala kolekciju, vjerujući da je predosjećala da joj je kraj vrlo blizu.

“Čini se kao da je željela sve dovršiti prije smrti”, rekao je jedan suradnik.

Počasti su stizale sa svih strana, čak i od onih za koje ona nije imala lijepe riječi, poput Paca Rabannea kojega je smatrala “metalskim radnikom”.

Tisuće na pogrebu 

Nekoliko tisuća ljudi došlo je 13. siječnja 1971. na njezin pogreb u parišku crkvu Madeleine.

Ondje je bila većina velikih imena visoke mode, ali ne i Pierre Cardin, kojega je Coco kritizirala nebrojeno puta. No među slavnima je na pogrebu bio Salvador Dali, golem broj modnih novinara, Chanelovih klijenata i svih 250 zaposlenika njezine modne kuće.

Svi su odali počast Coco, koja je odrasla u sirotištu, imala mnoge nesretne ljubavi i bila među prvim ženama koje su se ošišale na kratko “jer ju je duga kosa živcirala”. Bila je i kreatorica “parfema stoljeća” – Chanela No 5.

Njezin će brend kasnije Karl Lagerfeld pretvoriti u carstvo vrijedno 100 milijardi dolara.

Nakon ispraćaja u Parizu lijes prekriven bijelim cvijećem, među kojim je dominiralo njezino najdraže – kamelije, prevezen je  Lausanneu, gdje je provela rat.

Ondje je pokopana privatno, a njezin grob s uvijek svježim cvjetnim aranžmanima mjesto je hodočašća zaljubljenika u modu.

 

 

 

Visoko.co.ba/federalna.ba/Hina

Komentari

komentara

Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti naš portal kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.

Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.