PreporukaRecenzijeO čemu piše slavni norveški pisac Knausgaard u najiščekivanijoj knjizi godine

O čemu piše slavni norveški pisac Knausgaard u najiščekivanijoj knjizi godine

Norveškom piscu Karlu Oveu Knausgaardu sigurno nije samo jednom u životu palo na pamet da su sve obitelji danas suštinski nesretne – a ne sretne – na isti način. Ta ili neka slična rečenica možda i postoji negdje u njegovom golemom autobiografsko-memoarskom projektu “Moja borba” – u ukupnom opsegu od 3600 stranica, raspoređenom u čak šest tomova – no ako i ne postoji, lako bi mogla postati njegovim poetičkim motom ili čak idejom vodilicom.

Ne radi se tu samo o nekoj jeftinoj dosjetki na Tolstojev račun, niti je Knausgaardov projekt tako velik i važan da bi se obračunavao s književnim klasicima i književnom tradicijom – dapače, Knausgaard je izraziti književni tradicionalist, ali u “Mojoj borbi” postoje barem dva književna, možda čak i književno-kopernikanska obrata: umjesto da u romanu piše o nekoj spektakularnoj/bizarnoj/otkačenoj ili egzotičnoj temi – recimo, o narkomanima, novinarima, sveučilišnim profesorima, rebelima ili rokerima, Knausgaard piše o svakodnevici i manje više običnim ljudima. I još bolje ili gore, “Moja borba” je slabo prikrivena autobiografija, napisana bez hvalisanja i poljepšavanja.

Europski autsajder

Za Knausgaarda pisanje nije psihoterapija, niti je on netko kome bi trebala pomoć ili barem facelifting. On ne želi biti netko drugi – najmanje netko bolji i važniji – i posve mu je nevažno je li uspješan ili neuspješan. On je tipičan europski autsajder – baš Svatković – koji ruje po mrkloj europskoj svakodnevnici i piše o prepoznatljivim životnim rutinama i svima poznatim iskustvima: svatko ide u šoping, svatko ima oca s kojim se jednom u životu razišao, svatko ima partnera s kojim prolazi uspone i padove, svatko se uvali u životne sheme iz kojih ne može van ili zaglibi u neku beznadno neugodnu životnu situaciju pa se blamira i blamira. I naravno, većina ljudi ima djecu, što je i tema drugog nastavka “Moje borbe”: obiteljski život i život sa suprugom i troje djece. Karl Ove Knausgaard sebe u drugom dijelu “Moje borbe” vidi kao bijesnog devetnaestostoljetnog patrijarha zarobljenog u koži modernog muškarca: oko njega se vrti svijet koji ga i privlači i odbija – privlače ga ponajprije ljepotice, i urbana vreva u kojoj on sam sebe zamišlja kao izoliranog osamljenika. Sam u gužvi: želi ljude oko sebe, ali s njima ne želi komunicirati. Knausgaarda razdiru oprečne ljudske strasti: strastveno bi želio imati djecu, ali se baš o njima ne bi i brinuo. Jedini istinski život je pisanje, ali on bi ipak živio i neki normalan život. Ne želi ništa propustiti od ponude modernog života, ali želi voditi i tradicionalan porodični život.

Prustovski projekt

Naravno da u takvoj priči psihopatologija svakodnevnog života i njemu brzo isplazi svoj bodljikavi jezik – no ni to nije baš nešto novo, o tome je odlično pisao još Raymond Carver. No u “Mojoj borbi” nema formalnih književnih eksperimenta, nema zapleta, jedva ima pripovijesti, ali ima naracije i moćnog autorskog glasa. Knausgaard općenito ne maltretira čitatelja kojekakvim kerefekama – ne miješa stilove, ne uvodi publicistički stil: “Moja borba” je konzervativni – i to prustovski književni projekt – prustovski jer ima sličan odnos prema pamćenju i uspomenama, prustovski jer je stilski besprijekoran, iznimno atmosferičan, i do srži literariziran, pogotovo u briljantnim esejističkih digresijama. Važno je shvatiti da Knaussgaard nije ni mizantrop ni ironik i da iz drugog registra entuzijastički istražuje svaki proživljeni u trenutak. A čini nam se očito, ujedno, da je u formativnim godinama puno čitao Petera Handkea.

Magični učinci

Autobiografski je diskurs u ovom slučaju suočen s problemima smisla i funkcije. “Moja borba” bila bi smiješna, čak i glupa knjiga kad bi bila neka manje ili više spretna narcistička lakirovka, ali ona to nije: njezin glavni lik uopće nije Knausgaard već zapravo – čitatelj. Knausgaard naime apelira na svog čitatelja da preispita svoj život, da prema životu uspostavi borbeniji – ne nužno zdraviji – ali barem inteligentniji stav. “Moja borba” nije, dakako, knjiga književne samopomoći, ali je velika knjiga protiv ravnodušnosti. Knausgaard u ovom nastavku čak i doslovce piše da je ravnodušnost za njega najveći ljudski grijeh. Knausgaard je, zapravo, propovjednik koji je propovijedanje zamijenio pripovijedanjem što objašnjava njegovu silnu motivaciju da piše o svakodnevnom životu.

Naracija je njegova religija! Knausgaard naravno ne može svoje čitatelja podučiti kako da svoju djecu vode u vrtić kad ni sam nije baš najbolji u toj vještini – ali im može ponuditi nešto drugo i možda važnije. “Moja borba” – to je drugi važni literarni obrat – ne samo da ne oponaša svakodnevicu, već je želi uobličiti i proizvesti. Ti dalekosežni, povremeno čak i magični književni učinci ostvareni su bez pomoćnih alatki: Knausgaard ne posuđuje postupke iz magičnog realizma, nonfikcije ili žanrovske književnosti.


Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti naš portal kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.

Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.

NAJNOVIJE